Ruimtereis voor leerlingen BSO in Spacebuzz

Op ruimtereis vanuit Tilburg

200 Tilburgse basisschoolleerlingen maken in de week van 20 mei een ruimtereis. In een nagebouwde raket, de SpaceBuzz, ervaren ze hoe de aardbol er van een afstand uitziet. Dankzij virtual reality-brillen. Nagebouwde raket komt naar de Spoorzone voor project van André Kuipers.

De vijftien meter lange raket wordt op een trailer de binnentuin van de Spoorzone in gereden door toedoen van MindLabs, het samenwerkingsverband op het gebied van interactieve technologie en menselijk gedrag. Dat heeft een nauwe band met het SpaceBuzz-project, waarin astronaut André Kuipers een belangrijk aandeel heeft. Kuipers wil kinderen laten ervaren hoe nietig en kwetsbaar de aarde is. Dat overkwam hem zelf tijdens de twee ruimtereizen die hij maakte, in 2004 en 2011. Met VR-headsets op en in bewegende stoelen maken ook de basisscholieren het in de SpaceBuzz mee. De wetenschappelijk verantwoorde simulatie duurt een kwartier.

Tilburg maakt nog in een testfase kennis met de raket, vanaf het najaar gaat de SpaceBuzz door het hele land toeren. In deze stad is het een blikvanger voor de Dutch Technology Week. Die beoogt jongeren, maar ook anderen, warm te maken voor techniek en een loopbaan in die sector. De raket maakt ook nog een uitstapje naar de campus van Tilburg University.

Mission Control
Vóór, tijdens en na de ruimtevlucht krijgen de kinderen (uit groep 7) begeleiding via een digitale leeromgeving, Mission Control. Deze leidt hen op tot astronaut. Na afloop van hun missie werken ze uit wat ze hebben geleerd. Max Louwerse, professor cognitieve psychologie en kunstmatige intelligentie aan Tilburg University en als zodanig betrokken bij MindLabs, onderzoekt de effecten van de virtuele ervaring en de manier waarop de kinderen leren.

Dat kan helpen het SpaceBuzz-project te verbeteren, maar is ook van belang voor de activiteiten binnen MindLabs. “Hoe iemand leert kunnen we verder doortrekken”, zegt MindLabs-directeur Frank Hermans. “Het opent de weg naar vernieuwend onderwijs en persoonlijke leertrajecten op allerlei terreinen. Het kan het leren van wiskunde interessanter maken, maar ook bijscholing in de maakindustrie of logistiek. Door hersenactiviteit, hartslag of transpiratie te meten kun je ook aan de weet komen of iemands leerprestatie toeneemt.” Hermans ziet de komst van SpaceBuzz als een mooie manier om MindLabs bij een breed publiek meer bekendheid te geven. Naast de partners van het eerste uur – de universiteit, Onderwijsgroep Tilburg, Fontys Hogeschool Journalistiek en De Persgroep – hebben ook verzekeraar Interpolis en uitgeverij Zwijsen zich bij MindLabs aangesloten. Het laatste bedrijf gaat mee over naar een nieuw gebouw naast de LocHal in de Spoorzone. Het stadsbestuur van Tilburg is bereid daar 27,3 miljoen in te steken, de gemeenteraad nam er deze week een besluit over.

Bron: BD, 9 mei 2019, Ben Ackermans
Foto: Remko de Waal; André Kuipers temidden van de eerste reizigers bij de lancering van SpaceBuzz, december 2018.

Share This