Cultilene: impactmaker van het kwartaal

Erkenning voor duurzamer en sneller telen in de glastuinbouw.

In 2050 moeten 9 miljard mensen op aarde gevoed worden. Dit betekent dat er de komende 30 jaar meer voedsel moet worden geproduceerd dan de afgelopen 10.000 jaar. Samen met het moederbedrijf Saint-Gobain (actief in 67 landen met ruim 170.000 medewerkers) vertaalt Cultilene innovaties, oplossingen en technieken uit andere sectoren naar toepassingen binnen de glastuinbouw. Algemeen Directeur Bonny Heeren: “Innovatie en duurzaamheid zijn de kernwoorden in de strategie en de bedrijfsvoering van Cultilene. Met de focus op het leveren van innovatieve oplossingen voor telers, helpen we aan het optimaliseren van bedrijfsprocessen en het besparen op meststoffen, water en energie.

Cultilene heeft als doel een bijdrage te leveren aan een duurzame voedselproductie met haar drie pijlers: substraat, hoogwaardig Albarino tuinbouwglas en data driven services. Maar de producten en diensten van Cultilene helpen telers niet alleen duurzamer te produceren; ook kan er meer en sneller worden geproduceerd. Door de duurzame toepassingen die ze bieden aan glastuinbouwers wereldwijd en het verschil dat ze hiermee maken, is Cultilene uitgeroepen tot Impactmaker van het kwartaal.

Wethouder Berend de Vries (Economie) reikte als erkenning een miniatuur social sofa uit tijdens een bezoek aan Saint-Gobain Cultilene op 13 september jl. “Met zo’n enorme vraag naar voedsel is innoveren meer dan uitbouwen op een bestaand proces. Je hebt disruptieve technologieën nodig om een grote stap vooruit te kunnen zetten. Cultilene levert o.a. met haar Data Driven Services, zoals oogstvoorspelling op basis van artificial intelligence, hier een steentje aan bij. Alleen als we zuinig omgaan met de beschikbare hulpbronnen, blijven we in staat om mensen wereldwijd te voorzien van voedsel. En dat een Tilburgs bedrijf hier een bijdrage aan levert, maakt me enorm trots. Deze vorm van smart industry in combinatie met sociale innovatie past heel goed bij onze stad.”

Bonny Heeren, Managing Director van Saint-Gobain Cultilene maakt het niet in alleen in Tilburg. Als onderdeel van een wereldwijde organisatie is zijn impact en die van Cultilene vele malen groter. De holding Saint-Gobain strekt zich uit over 67 landen en telt zo’n 170.000 medewerkers. Met Cultilene maken ze producten en diensten voor de glastuinbouw waarmee duurzamer, sneller en beter kan worden geteeld. Na de benoeming tot Impactmaker van het kwartaal zijn we nieuwsgierig naar zijn verhaal. Als ervaren executive is hij al 24 jaar (!) werkzaam bij dit bedrijf. Maar vervelen doet hij zich geen moment. “Er staan ons – en de wereld – nog grote uitdagingen te wachten!”

Het hele verhaal lezen van Bonny Heeren? Klik hier!

Bron: Make it in Tilburg
Foto: Make it in Tilburg

Share This